Běžecká technika, měli byste se ji bát nebo ji znát?

Daniel Musil
(atletický trenér)
www.bezeckainteligence.cz

Určitě to znáte. Na internetu najdete spoustu informací o tom, jak má vypadat technika běhu a co dělat proto, aby dosáhla požadované úrovně.

Ale co to vlastně technika běhu je?

Technika běhu je určitý ideál, jak nejefektivněji běžet. Efektivitu si představte, jako poměr mezi rychlostí a energetickou náročností.

Jednoduše řečeno běžec A a běžec B běží stejnou rychlostí (dejme tomu mají stejné vytrvalostní předpoklady). Běžec A při stejné rychlosti spotřebovává méně energie než běžec B. To znamená, že u běžce A je technika na lepší úrovni.

Každý jsme individuální a úroveň dokonalé techniky u jednoho nemusí vypadat naprosto stejně jako u druhého. Musíte najít svůj ideál a přizpůsobit ho svým možnostem.

Pro praktický příklad si vezmeme délku běžeckého kroku. Pokud by běžec měřil 210 cm, nebude jeho ideální délka kroku stejná jako u běžce, který měří 150 cm.

Proč toto přirovnání?

Je dobré si uvědomit, že na tzv. ideál (například, když si představíme ideál, jako techniku slavného běžce Mo Faraha) je téměř nemožné se dostat, ale je podstatné se soustředit na tzv. uzlové body techniky a zlepšovat je.

Přesně vám povíme, co musíte udělat, abyste svou ideální techniku našli, a hlavně se ji naučili.

Zlepšení v uzlových bodech, vám zajistí lepší verzi vašeho běžeckého ideálu.

Uzlové body jsou základní znaky správné techniky běhu, a které to jsou? Pro rychlou představu jsme vybrali ty nejzásadnější:

  • správné otočení nohy (nesmí dojít k propnutí nohy před tělem)
  • dokrok na přední část chodidla
  • protlačení pánve vpřed při odraze
  • složení odrazové končetiny po odraze (noha nesmí dlouho viset za tělem)
  • nízká vertikální oscilace (skákání při běhu)
  • dostatečná práce švihové nohy (vzhledem k rychlosti , koleno by nemělo padat brzy dolů) – švihová noha je ta ve vzduchu
  • trup bez rotace, předklonu, záklonu
  • hlava v prodloužení páteře
  • Pohyb běžeckých rukou vyhází z ramenní ho kloubu

Zde pro vás máme unikátní infografiku o tom, jaké uzlové body techniky při běhu dodržovat a běžet správně.

Teď si možná říkáte, jak zlepšit jednotlivé uzlové body techniky a tím se dostat na svůj vlastní ideál. Jak už jsme říkali. Vždy když, chceme dostávat blíže k vlastnímu ideálu musíme zlepšit určitý uzlový bod, který nám dělá problémy. Je dobré se zaměřit na zlepšování jednoho maximálně dvou uzlových bodů.

K tomu, aby nám to fungovalo používáme řadu běžeckých cviků

A zde běžci podle nás často dělají chybu.

Bohužel bezmyšlenkovitě opakují jeden cvik za druhým a vlastně ani netuší, proč ho dělají.

Ne každé propagované atletické abecedy skutečně kopírují biomechaniku běhu a zlepšují nám uzlové body techniky. Lépe řečeno, odstraňují konkrétně naší chybu.

Důležité je se zamyslet, proč tento či onen cvik děláme – tzn. vědět na co cvikem cílíme. Je to na zlepšení dokroku nebo správné složení nohy…?

A to je jeden z hlavních důvodů proč cviky dělat. Protože se zaměřují na určitou fázi běžeckého kroku a jejich drilem následně dojde ke zlepšení v celém běhu. Dostanete se na svůj běžecký ideál.

Není to práce na den, na týden, možná ani na měsíce.

Musíte do toho jít naplno. Pokud u tréninku techniky vydržíte pravidelně 2x-3x týdně. Můžeme vám garantovat, že výsledky se dostaví velmi brzo.

„Být zdravý a fit není módní trend, ale životní styl.“

Login Image

Zapomněl jsem heslo

Kontaktní formulář

Pokud máte jakékoli otázky, neváhejte nás kontaktovat pomocí tohoto formuláře. Odpovíme Vám v co možná nejkratším termínu.